قالب وردپرس

تاریخچه

از سال‌های دور، هم‌واره با فعالیت‌های جسمی و روحی مشغول بوده‌ام و هم‌واره یک پرسش بسیار مهم ذهن مرا با خود درگیر می‌کرد:

آیا من قادر خواهم بود تا به صورت هم‌زمان و موازی در مسیر روحی و جسمی پرورش یابم و پیش‌رفت کنم؟

افلاتون، فیلسوف شهیر یونانی و بنیان‌گذار شالوده‌های فلسفه‌ی غرب، مدام به پرورش اندام و جسم به موازات فعالیت‌های ذهنی و مغزی توجه داشت. آثار او، شواهدی هستند از علاقه‌ی او به تربیت بدنی و ورزش. افلاتون، در این زمینه، همیشه در ذهن من به عنوان یک قهرمان و یک نمونه‌ی مناسب برای آغاز بود، اما من، راه مشخص و روش روشنی نداشتم. البته من، همان‌گونه که در زبان پارسی می‌گوییم، باور دارم که عقل سالم در بدن سالم است.

از سویی دیگر، هم‌زمان با کارهایی که به عنوان موسیقی‌دان و روزنامه‌نگار داشته‌ام، علاقه‌ی دائمی به فلسفه و ورزش هم‌راه من بوده است.

یکی از پرسش‌های مهم زندگی من:

چگونه می‌توانم کارها و علائق متفاوت خود را در جهتی هدایت کنم تا به تجریه‌ی بهتری از زندگی منجر شود؟

من باید روشی را می‌یافتم یا به وجود می‌آوردم تا بتوانم همه‌ی علائق و توانایی‌هایم را یک جا جمع کنم. عملاَ آن‌ها بر هم اثر داشتند، اما من به دنبال روشی بودم که توسط آن بتوانم این تأثیر را هدایت کنم.

وقتی با تکواندو به صورت جدی آشنا شدم، تصور تازه‌یی در من ایجاد شد:

  • هر یک از تکنیک‌ها و حرکات تکواندو مانند یک موتیف(کوچک‌ترین واحد معنا دار یک قطعه موسیقی) در موسیقی است. به عنوان مثال: یک مشت، یک ضربه‌ی پا یا یک دفاع، به عنوان یک کنش یا واکنش، دلایل مشخص، معنای واضح و اصول خود را داراست.
  • یک ترکیب ساده از حرکت‌های تکی تکواندو، یک فراز از موسیقی را می‌سازد که بیش‌تر اوقات شامل دو میزان موسیقی است. به عنوان نمونه: ترکیب یک دفاع با دست از درون به بیرون در محدوده‌ی تنه(مومتنگ باکات مکی) و یک مشت با هدف قفسه سینه(مومتنگ جیروگی) در یک مبارزه یک قدمی(هن بون کیروگی)، مثل یک فراز از موسیقی است که دو میزان(معادل دو حرکت پیوسته) تشکیل شده است.
  • در نهایت، هر فرم در تکواندو از ایست‌های پا و ترکیب تکنیک‌های دست و دفاعی، مشت و ضربات پا به وجود می‌آید که به هم پیوند می‌خورند، یک‌دیگر را تکمیل می‌کنند و به عنوان یک واحد در نظر گرفته می‌شوند و یک مبارزه با حریف یا حریفان ذهنی و متصور را نمایش می‌دهد، به همین دلیل، پومسه(فرم تکواندو) مثل یک بخش، یعنی بزرگ‌ترین جزء از یک قطعه موسیقی است.

از طرف دیگر، در مشاهدات و تمرینات، به ریتم درونی تکواندو برخوردم. کاملاَ واضح و آشکار بود؛ تکواندو ریتم مشخص و سرعت کنترل‌شده‌یی دارد. حال می‌توانستم از تکواندو و موسیقی یک واحد بسازم، زیرا ریتم به عنوان عامل پیوند دهنده‌ی موسیقی و تکواندو اساس کار من بود.

پس از آن، بر عناصر چهارگانه؛ یعنی: آب، باد، خاک و آتش – که در فلسفه تکواندو نقش مهمی بازی می‌کنند – متمرکز شدم. شبیه‌سازی  عناصر چهارگانه با موسیقی کار آسانی بود؛. از یک سو، ملودی‌ها وجود دارند و از سوی دیگر، اصوات و افکت‌های طبیعی و صداهای دست‌کاری شده(تغییر یافته) – که با اندیشه‌های الکترواکوستیک آهنگ‌سازی می‌شوند تا این عناصر طبیعی را به تصویر بکشند.

اردوان طاهری، بنیان‌گذار موزیک‌دو(®MusikDo)